SOSYAL BİLGİLER BİRİMİ
Ali KOÇAK
Sosyal Bilgiler; tarih, coğrafya, ekonomi, sosyoloji, antropoloji, psikoloji, felsefe, siyaset bilimi ve hukuk gibi sosyal bilimler ile insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi konularını bünyesinde bulundurur. Dersimiz "yerellik, güncellik, disiplinler arası, yansıtıcı sorgulama, geçmiş bugün-gelecek bağlantısı, zaman-süreklilik-değişim ve esneklik" gibi Sosyal Bilgiler Öğretimi'nin temel ilkelerini dikkate alır. Ayrıca dersimizde okulun içindeki ve dışındaki olaylardan yararlanılarak öğrenciler sık sık gerçek hayat problemleri ve çelişkili durumlarla karşılaştırılır ve karşılaştıkları sosyal problemler üzerine yansıtıcı düşünmeleri sağlanmaya çalışılır. Efsane, destan, masal, atasözü, halk hikâyesi, türkü ve şiir gibi türlerden yararlanılarak dersimiz edebî ürünlerle desteklenmektedir. Öğrencilerimiz; konuları sevdirecek roman, tarihî roman, hikâye, hatıra, gezi yazısı ve fıkra gibi edebî ürünler okumaya teşvik edilmektedir. Sosyal Bilgiler Öğretimi'nde okul dışı ortamlardan da faydalanmaya önem verilir. Kurumumuzda; Destek, BYF, ÖYGP ve Proje Programları doğrultusunda mevzuata ve kazanımlara uygun olan öğretim materyalleri (sunum, etkinlik, çalışma kâğıtları, proje, okuma parçaları ile yazılı, görsel ve işitsel biçimlerdeki birinci ve ikinci elden tarihî kaynaklar vb.) hazırlanarak dersler planlanır. Çeşitli kazanımlarda verilen kronolojik sıralama, öğrencilerin kronolojik düşünme becerilerini desteklemeye yöneliktir. Alanımız öğrencilerimizin millî, manevî, kültürel, insani, evrensel değerlerini pekiştirmeyi; millî, üniter, çağdaş, demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyeti'ne karşı görev ve sorumluluklarını yerine getirmeleri konusunda onlara rol model veya yol gösterici olmayı öncelemektedir.Tarih dersimizden bir etkinlik örneği: Tarihi olaylara yaklaşımda nesnellik, tarihin bilim olmasında büyük paya sahiptir. Fakat tarihçi, elinde ne kadar farklı bilgi, belge ve diğer kaynaklara sahipse o kadar nesnellik sağlayabilir. Kadeş Antlaşması, tarihin bilinen ilk yazılı antlaşmasıdır. Öğrencilerimiz; Mısır ve Hitit Devletleri arasında MÖ 1274'te başlayıp MÖ 1269'a kadar süren Kadeş Savaşından sonra yapılmış olan bu antlaşmayı, hem Mısır hem de Hitit kaynaklarından okuyarak anlamaya çalıştılar. Her iki tarafın kaynaklarına bakıldı, iki taraf da savaşı kazandığını iddia etmekteydi. Mısır kaynakları savaşı II. Ramses'in kazandığını, Hitit kayıtları da II. Muvattali'nin zafer kazandığını belirtmekteydi. İki tarafın da eldeki kaynakları eleştirel şekilde ele alınıp öğrencilerimizce değerlendirildi. Sonuçta iki tarafın da ağır kayıplar verdiği bu savaşın kesin bir galibinin olmadığı sonucuna ulaşıldı.