İbrahim KILIÇBAY
Teknoloji; İnsanların gereksinimlerine uygun yardımcı araç ve aletlerin yapılması veya üretilmesi için gerekli olan yetenek ve bilgidir. Tasarım; bir fikri, ürün veya hizmeti, daha öncekinden farklı, gelişmiş bir amaca yönelik, yeni bir sonuca ulaştırmak için planlanarak yapılan görsel çalışmalardır. Tasarım, bir sorunun çözümüne yönelik zihinde planlama ile geliştirilmiş fikrin biçime dönüşmüş halidir. Tasarım; endüstriyel tasarım, grafik tasarım, mimari ve çevre tasarımı gibi alanlardan oluşur. Endüstriyel tasarım; makineler, teknolojik ürünler, mutfak malzemeleri, beyaz eşyalar ve diğer benzer ürünlerin üç boyutlu olarak tasarlanması ve geliştirilmesidir. Grafik tasarım; broşür, afiş, kitap, dergi vb. okunan ve izlenen görüntülerin tasarımını yapmaktır. Mimari ve çevre tasarımı; bina, peyzaj ve iç mekan tasarımını kapsayan oldukça geniş bir çalışma alanıdır. Ayrıca öğrencilerin seçmiş olduğu ilgili atölyelerde (Ahşap Hobi, 3D Modelleme, Tasarım ve El Becerisi, Havacılık ve Uzay, İnovasyon ve Patent, Oyuncak Tasarımı, Robotik Akıllı Ürünler) farklı çalışmalar yapılmaktadır. Öğrencilere teknolojik imkanları kullanabilecek beceriler edinmeleri ve hayal ettikleri tasarımları, projeleri, fikirleri teknolojik imkanlarla birleştirerek üst düzey çalışmalar yapabilmeleri amacıyla üç boyutlu tasarım çalışmaları için (Tinkercad, Fusion 360, Solidworks, Sketchup vb.), robotik çalışmaları için (Scratch Mblock , Arduino vb.) Tasarım için gerekli olan diğer web 2.0 araçları (Canva, 123apps, Powtoon, Creately, Prezi vb.) programların kullanımları ile ilgili eğitimler verilmektedir. TÜBİTAK 4006, TÜBTAK 4007, TÜBİTAK Ortaokul, TÜBİTAK Lise Projeleri'ne, TEKNOFEST, MEB Robot ve Bilim ve Sanat Merkezi Festivali'ne projelerle katılım sağlamak için çalışmalar yapılmaktadır. Öğrenciler ile birlikte inovasyonu tamamlanmış ürünlerin tasarım tescili, faydalı model ve patent başvuruları yapılması için çalışmalar yürütülmektedir. Öğrencilerin yetenekleri, öğrenme stilleri, zekâ alanları ve öğrenme ihtiyaçları bakımından farklı özelliklere sahip oldukları düşüncesine dayalı bir öğretim yaklaşımı benimsenmektedir. Öğrencilerin sadece bilişsel değil aynı zamanda duyuşsal, psikomotor ve sosyal gelişimlerini de hedeflemektedir. Üst düzey, kavramsal anlamda zorlayıcı, derinlemesine çeşitli ve kompleks içeriklerle ilgili çalışmalar yapılmaktadır. Spesifik konular içinde disiplinler arası konulara ve problemlere yer verilmektedir. Öğrencilerin ilgili ve yetenekli oldukları alanlarda keşif ve araştırma yapma fırsatları sunulmaktadır. Öğrencilerin yaratıcı, eleştirel, analitik düşünme gibi ileri düşünme ve bağımsız araştırma becerilerinin gelişimleri desteklenmektedir. Teknoloji ve tasarımın 21. yüzyılda birlikte değerlendirilmesi bir nevi zorunluluktur. Ürün geliştirme sürecinde bu iki unsurun bir arada bulunması gerekmektedir. Zihinsel süreçler tasarımı şekillendirmede devreye girerken hayata dökme aşaması ise teknoloji ile gerçekleşir. Bir kimsede olguları tasarlama gücünün olması; ne kadar hayal ettiğine, ne kadar işlevsel düşündüğüne ve ne kadar sınırları zorladığına bağlıdır. Akabinde ortaya konulan düşüncelerin somut hale dökülmesi için teknoloji unsurunun değerlendirilmesi gelir. Çünkü teknolojinin meyvelerinden yemek insanı hedeflerine daha kolay ulaştırırken hem başarıyı hem de bu konuya olan ilgiyi arttırmaktadır. Bilim ve Sanat Merkezlerinde Teknoloji ve Tasarım dersi için Uyum, Destek, BYF (Bireysel Yetenekleri Fark Ettirme), ÖYGP1 (Özel Yetenekleri Geliştirme) ve ÖYGP2 programlarında etkinlikler uygulanmaktadır.